Tetamu NK

Tuesday 12 November 2013

Syarat Nak Jadi Setpol Alaf Baru..Muka Kerut 14

Salam..Wah!!! Wak baru buka blogger.com ni..Terperanjat Wak..Kalau Wak tak buat apa-apa posting, blog Wak langsung tak ada orang baca. Kalau Wak 'post' saja satu artikel adalah juga 10, 20 orang baca.

Wak jadi hairan. Nampaknya betullah cakap-cakap orang yang blog orang tak baca. Dan lagi blogger ni adalah penulis yang perasan orang baca.

Iyolah....Wak akui lah perkara tu. Oleh kerana tak ada orang baca maka Wak rasa baik Wak mengutuk mengata seorang diri.

Buat sesiapa yang telah diberi Allah kedudukan yang tinggi di dalam masyarakat contohnya pemimpin, setpol pemimpin, pemandu pemimpin..Wak harap berkhidmatlah dengan rasa rendah diri. Rajin-rajinlah senyum dan kurangkan bangga diri yang bertempat dan tak bertempat.

Janganlah ingat dengan jawatan sebagai setpol misalnya itu besar. Tanggungjawab kita terhadap Allah lagi besar. 'Be calm'...Jangan over excited sangat. Ramai orang perhati baik dalam parti sendiri mahupun parti lawan.

Kalau tak suka pun pada orang yang berurusan sama dengan kita janganlah bertindak keterlaluan.

Amanah tetap amanah.

Hari ni kita jatuhkan orang dengan kuasa, esok lusa tulat tungging, orang perjatuhkan kita 10 kali ganda lagi. Silap haribulan berguling jatuh di tangga tempat kita bekerja.

Berniat baiklah. Bersihkan hati. Bila kita di atas, kita kena terima orang suka dan tak suka pada kita. Kena terima walaupun ianya pahit. Nak jadi pemimpin kena jadi macam tu.

Ini tidak, alasan tak cabut bulu hidung pun diguna bagi nak sedapkan hati bila orang tanya tentang amanah yang diberi tapi tak laksana.

Wak tak cemburu sedikit pun. Kalau lantik Wak ganti tempat pun Wak ambil kalau tak lantik pun Wak bukan kebulur. Wak ada anak bini juga. Wak sedar rumahtangga wajar diberi perhatian walau sibuk kerja.

Bermuhasabah lah...Wak tegur sebab ramai sangat dah orang bercakap di luar. Nak tahu orang cakap apa, samalah macam Wak cakap. Wak hanya sampaikan apa orang cakap. Ini bukan istilah mengata. Ini istilah tegur. Walaupun kain Wak singkat hampir nampak telur...

So..last but not leave (adaka peribahasa omputih ni) Wak akhiri tugasan bukan harian dan tak berbayar Wak dengan salam Kedah Sejahtera dah tak ada..Kedah Aman Makmur dah sekarang. Makmurkan senyuman..Suburlah kemesraan. Rapatkan silaturahhim. Pulihkan perselisihan. Kalau baca terima kasih.Tak baca pandai2 lah mulut diam..tata..


No comments:

Post a Comment